"Tarlós István a mai napig nem hozta nyilvánosságra a nyomvonal alternatívákat összehasonlító tanulmányt, pedig szerinte elkészült. Megtudtuk, hogy állítólag március 6-án (hétfőn) lesz a Római-part sorsáról és a mobilgátról beígért fórum, a Békásmegyeri közösségi házban. Tehát napokon belül megtartanak egy fórumot egy olyan tanulmányról, amit nem mutattak meg senkinek?" Aztán "majd márciusban megszavaztatják a képviselőkkel a parti nyomvonalat?" – írja a "Maradjanak a Fák a Rómain"- csoport Facebook-bejegyzése. (Fotó: Maradjanak a Fák a Rómain-csoport)
A civil szerveződés azt állítja: hiába kértek egyeztetést, közösségi tervezést, hiába hivatkoztak közérdekű adatigénylésre, a tanulmányt nem adta ki nekik a fővárosi önkormányzat. Tarlósék tavaly ősszel azt ígérték: idén január 15-re elkészül a tanulmány, amely megvizgálja a lehetőségét a tízezer aláíró és több ezer tüntető által kifogásolt part menti, sok fa kivágásával járó gát helyett egy alternatív nyomvonalon futó változatnak.
A civil csoport most úgy tudja, hogy 2017. március 6-án, hétfőn tervez a főváros lakossági fórumot tartani a Békásmegyeri Közösségi Házban a Római-part sorsáról és a mobilgátról úgy, hogy az alternatív nyomvonalat is vizsgáló tanulmányt mostanáig nem hozták nyilvánosságra. A csoport emlékeztet: az adatok ismerete nélkül pedig érdemi kérdéseket sem lehet feltenni.
"A parti nyomvonalra kidolgozott terv szintén nem nyilvános, de márciusban szavaz róla a Fővárosi Közgyűlés! Egyelőre úgy fest, a képviselőknek a gombnyomkodó automata szerepét szánja a városvezetés, nem készülhetnek fel a szakértői anyagokból ők sem. A lakosság pedig elégedjen meg egy mesefilmmel, amit majd hétköznap délután Békásmegyeren vetítenek, nehogy a dolgozó emberek odaérjenek. Biztos lesznek benne szép látványtervek, amiket már a Duna-partra kihelyezett hirdetőtáblákról ismerünk."
Egy a Római-partra tervezett gát ügyét szakmai szemmel követő, névtelenséget kérő forrás szerint korábban az alternatív tanulmányra megbízást kapott cégnek a Nánási úti (alternatív) helyszínen dolgozó, méréseket végző egyik alkalmazottja egy civil aktivistának azt mondta, azért mérnek, "mert igazolni kell gyorsan, hogy itt nem helyezhető el a gát".
A Fővárosi Önkormányzat sajtóosztályán keresztül feltettük a kérdéseinket a fenti tanulmányról, s amint választ kapunk, kiegészítjük ezt a bejegyzést a kapott információval.
A budapest.hu oldalon korábban az alábbi információ jelent meg az alternatív nyomvonalat az eredeti tervekkel összevető tanulmányról. Márpedig ebben Tarlós azt állítja, ő igenis kíváncsi az ott lakók véleményére:
"a csillaghegyi öblözet árvízvédelmével kapcsolatban Tarlós István elmondta: a témáról hosszan beszéltek a szerdai, szokásos éves fővárosi közmeghallgatáson is. Úgy fogalmazott: „az áldatlan vitákat szeretnénk lezárni, az ellenzőknek nem velünk, hanem a szakmával kell vitatkozniuk". Január 15-re mindenre kiterjedő tanulmányterv készül a Nánási út – Királyok útja nyomvonalról – tette hozzá. Tarlós István kijelentette: nem igazak azok a sajtóhírek, miszerint leállíttatta volna az árvízvédelmi munkálatokat. Egy vízfőnyomócsövet kell kiváltani a Duna medrében – ami csak közvetve kapcsolódik az árvízvédelmi munkálatokhoz –, a főpolgármester e kivitelezési munkát nem engedte megkezdeni. „Amúgy is rengeteg pletyka, híresztelés megy a témában, semmi szükség nem volt arra, hogy ha korábban elkezdik a kiváltást, megint előjöjjön valaki azzal, hogy a Nánási úti tanulmányterv csak kamu, lám, elkezdték a vízcsőkiváltást, rég eldöntötték politikai alapon, hol lesz a védmű nyomvonala" – jegyezte meg. Hozzátette: a víznyomócső kiváltása csak azt követően kezdődhet meg, hogy elkészült a Nánási úti nyomvonalra vonatkozó tanulmányterv. Tarlós István elmondta: a nyomvonal-változatok 2017. január 15-re rendelkezésre állnak, a vízjogi engedélyezési tervek és a még hiányzó engedélyek 2017. március végére készülnek el, a kivitelezésre vonatkozó közbeszerzési eljárás 2017. áprilisában indulhat, a kivitelezési szerződés 2017. augusztusban írható alá. A parti védmű átadásának határideje 2019. március 31., a kapcsolódó beruházásoké 2019. május 31. „Nem akarunk semmi mást, mint elvégezni egy munkát, amit már rég el kellett volna végezni" – hangsúlyozta, emlékeztetve arra, hogy a parti nyomvonalat támogatta az előző városvezetés is. Kitért rá, hogy a végleges terveket az ott lakók meg fogják ismerni, „én az ott lakó 55 ezer ember és a szakma véleményére vagyok kíváncsi".