Évente összesen 200-300 000 madár pusztulhat el az országban áramütés miatt a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület (MME) új jelentése szerint. A szervezet tavaly nyáron tette közzé felhívását, amiben arra kérte a lakosságot, hogy az erre a célra kidolgozott elektronikus űrlapon juttassák el az egyesülethez a tudomásukra jutott madár áramütéses eseteket.
A tavalyi évre vonatkozó adatok fajokra bontva megtekinthetők az egyesület weboldalán.
(A fotón egy fakó keselyű látható, a képet Monoki Ákos készítette )
(A fotón egyszirti sas látható, a képet Vadász Csaba készítette.)
Az MME egy tanulmányt is közzétett a téma technikai hátteréről. Ebből kiderül többek között, hogy:
"Az oszlopok anyaga lehet beton (ez a leggyakoribb), fém vagy fa (legritkább), míg a szigetelôket és a vezetéket tartó keresztkarok szinte mindig fémbôl vannak (néhány régebbi oszloptípuson még elôfordulnak vasbeton kereszttartók). A fából készült tartóoszlopok vi- szonylag biztonságosak a madarak számára, mivel kereszttartóik nincsenek földelve. Problé- mát az jelenthet, ha a fa oszloptest nedves lesz, ilyenkor vezetôként viselkedik a kereszttartó és a föld között. Fa oszlopokkal már csak kevés helyen találkozhatunk, és az áramszolgáltatók a felújítások során fokozatosan lecserélik ôket beton oszlopokra, ugyanakkor védett ter- mészeti területeken, valamint nehezen megközelíthetô helyeken gyakran inkább faoszlopokat alkalmaz az áramszolgáltató (pl. Bükk hegység) a könnyebb helyszínre szállítás és beépítés miatt.
Magyarországon szinte kizárólag álló szige- telôvel szerelt fejszerkezetek vannak hasz- nálatban, ami azt jelenti, hogy a vezetékek a kereszttartók síkja felett futnak, amely madár- védelmi szempontból egyértelmûen kedve- zôtlenebb a függô szigetelôknél (Haas 1980). Ez utóbbi esetben a keresztkaron ülô mada- rak csak kivételes esetben érhetnek hozzá a vezetékhez, hiszen az oda be- és kiszállásukat az nem zavarja. Az egyik ritka hazai függô szigetelôs légvezeték-szakaszon például a szerkezet tetejére ülô madár áramütés szem- pontjából teljes biztonságban van, egyedül az jelenthet problémát, ha az alsó keresztkarra ülô madár véletlenül megérinti a túl közel el- helyezkedô felsô vezetéket ."