A negatív sajtókampány(Magyar Idők) miatt teltházzal megy a Billiy Elliot? Lehet. És megérdemlik a darab rosszakarói. De ennél fontosabb, hogy a melegpropagandáról szóló vita hevében efelejtődhet egy apró részlet az előadás kapcsán: maga a történet. A Bozótharc ezért nyílt levéllel fordult a darabot a gyermekek szexuális fejlődésére ártalmas melegpropagandának nevező cikket közlő Magyar Idők tulajdonosához, Mészáros Lőrinchez, hogy felhívja a figyelmét a tévedésre...
Miután a Magyar Idők nevű kormánypárti bulvárlap "lemelegpropagandázta" az Erkel Színházban előadott musicalt, majd az Operaház igazgatója először kissé megvédte a darabot, majd meghunyászkodott, a saját "nemzeti" és "nemi identitását" hangoztatta és 15 előadást levett a programról, meghajolva ezzel a nemzeti diszkriminációs propaganda előtt. Az ügyben a legújabb hír, hogy most mégis pótolják a kiahgyni tervezett előadásokat. Ez nagyszerű és helyes döntés. A Bozótharcos még ez utóbbi visszakozás előtt, a csökentett számú előadások idején nézte meg kiskorú lányaival együtt a musicalt és megállapította, hogy egyrészt a terem teljesen tele volt és a nézők 20 percig vastapssal ünnepelték aznap az előadást, másrészt, hogy - mint ezt már a 90-es években látott filmből úgyis tudtuk - a darabnak semmi köze a melegpropagadnához, hanem sokkal inkább a vidéki brit munkásosztály helyzetéről, küzdelmeiről a Thatcher-kormány idején.....
A darab közepe táján látható "politikai bábszínház" (nem akarom elrontani az élvezetet azok számára, akik még nem látták, ezért nem részletezem, pedig az egyik kedvencem az előadásból) és a dalok szövegében található lehetséges áthallások ("nem kell nekünk a zsarnoki szó") is elkerülték a kormánypárti kritikusok figyelmét.....
Márpedig fontos hangsúlyozni: nem melegpropaganda a Billiy Elliot, hanem egy széles rétegekhez szóló musical egy munkásosztálybeli tehetséges, félárva és társadalmi helyzete miatt egyébként nem túl fényes jövőjű fiúról és a helyi bányászok elég reménytelen szakszervezeti harcáról.
Mondjuk nem csoda, hogy utóbbira nem figyelt fel a nem túl baratáságos kritika sem, mostanában a magyar társadalom nagy része elég kevéssé érdeklődik a szakszervezeti mozgalom és a munkásosztály problémái iránt.....
Bizonyítékul idemásolom a Port.hu odlalon megjelent tartalmi összefoglalót a filmről (vigyázat spoiler), de még előtte egy rövid mondatban, szólnék a darabt melepropagandával vádoló cikket közlő Magyar Idők című lap tulajdonosához.
Kedves Mészáros Lőrinc!
Nem tudom jár-e színházba mostanában, és amúgy egyáltalán, vagy elég szórakozásként ott a szomszédban a stadionban kínált középszerű foci, s különben is tudom, hogy annyi pénz megkereséséhez, mint amennyi Önnek van most már, bizonyára nagyon sok idő kell, nem is marad szórakozásra, de hátha mégis egyszer betéved az előadásra, amit egyik újságjának a munkatársa olyan bután kifogásolt.......
Csak annyit szerettem volna önnek mondani, a miheztartás végett, hogy azért nem melegpropaganda a Billy Elliot, mert nem arról szól. Lehet, hogy van benne egy egyeseket a meleg emberekre emlékeztető tulajdonságokkal is bíró karakter, de a történet lényege nem ez. Hanem sok minden más: többek között például egy a slimfit-es, terepjárós, Audi8-as Nemzeti Együttműködés REndszeréből kimaradt, szegény bányászcsaládba született fiú története, akit az apukája nem tud se svájci iskolába küldeni, se a cége felügyelőbizottságába ültetni, sőt még busás uniós támogatást hozó földet sem tud szerezni neki. Tudja, olyan család, ahol nem telik tornacipőre vagy a fővárosba szóló buszjegyre. Szóval ha mégis megnézi a darabot, ne felejtsen majd erre gondolni, meg arra, hogy egyúttal egy elnyomó kormány ellen közösségi összefogással is lázadó kisemmizett csoport története is ez a musical. Kicsit kesernyésen happy endiggel.....
Üdvözlettel,
a Bozótharc blog szerzője
És itt a darab alapjául szolgáló film története (Vigyázat spoiler! Forrás: Port.hu)