"Ön milyennek szeretné látni a Római-partot a jövőben?" ez az első kérdés azon a kérdőíven, amit az óbudai (Budapest III. kerület) a kerületben lakóknak kiküldött, azzal kapcsolatban, hogy ők milyen változásokat szeretnének a közelmúltban a mobilgát tervei miatt nagy port kavart Római-parton. Bár az önkormányzat lépése elsőre jófejségnek tűnik, ám végigolvasva a kérdőívet kiderül: épp a lényegi, kínos kérdések maradtak ki belőle.
A kérdések ráadásul nem egyértelműen lettek megfogalmazva, homályos kategóriákat használnak, amit majd bárhogy lehet értelmezni, ráadásul még véletlenül se kérdeznek rá az árvízvédelmi megoldásra - nyilatkozta a Bozótharcnak a part menti mobilgát egyik szakmai ellenzője, Bardóczi Sándor tájépítész.(Ráadásul a projektnek nemcsak a kerületi lakosok az érintettjei, hanem sokkal többen, igaz, az ő véleményük megkérdezése nem az óbudai önkormányzat feladata.
Közben kiderült: a Greenpeace környezetvédő szervezet is készíttetett egy felmérést arról, mit szólnak a fővárosiak a partra tervezett, rengeteg fa kivágásával és ezrek rendszeresen használt, természetközeli pihenőhelyének az elpusztításával járó gáthoz, amit a vízügyi és az építész szakmából is komoly kritikák értek. A zöldszervezet számára a Závecz Research készített kutatást: ebből kiderül, hogy "a Római-parton a budapestiek 58 százaléka megóvná a Duna-part jelenlegi, természetközeli állapotát, és a védművet a parttól beljebb, a Nánási út–Királyok útja mentén fejlesztené. Mindössze a lakosság 19 százaléka gondolja úgy, hogy a Csillaghegyi-öblözet árvízvédelmét a főváros jelenlegi elképzelései szerint kell megoldani."
A Bozótharc az elmúlt napokban többször is járt a Római-parton, hogy pontosabb képet kapjon arról, mennyire "használják ki" a környékbeliek és a máshonnan érkezők a Duna fővárosi szakaszának mostanra egyedüli, természetes állapothoz közeli állapotú szakaszát. Szóval jól megnéztük gyalog és biciklivel is, és arra jutottunk, hogy még egy sima hétköznap, hétfő este is iszonyú sok kisgyerekes, kutyás, kocogni vagy evezni járó ember, akik jó része kerttel nem rendelkezik, sokuk valószínűleg a környékbeli panelekből érkezik ide sétálni, sportolni stb. Ráadásul itt nemcsak a NER kegyeltjei, hanem az esetleg szerényebb havi költségvetésből élők is megihatnak a barátokkal egy fröccsöt, vagy limonádét, vagy egyszerűen leülhetnek szinte bárhová (bármilyen költség nélkül) a vízpartra.
S ami a leginkább szembetűnő: a Rómain láhatóan jól érzi magát egy csomó ember. Hogy ettől miért kell megfosztani az idejárókat, az ittélőket, és a fás, kavicsos partot, a csónakházakat, kisebb büféket lebetonozott, belvárosi árakon ételt/italt kínáló, s a felső néhányezer tehetős ember igényeihez, pénztárcájához, ízléséhez igazított fröccsteraszokra, wellness klubokra cserélni?
(A fenti kép a tervezett mobilgát által érintett szakasznál 5 perc biciklizésnyire Északra készült, a Lupa-szigetnél.)
(A fenti kép a tervezett mobilgát által érintett szakasznál 5 perc biciklizésnyire Északra készült, a Lupa-szigetnél.)
És a part menti gátért lobbizó propaganda:
És közben folyik az építkezés: