HTML

Bozótharc

Korrupcióról, környezetvédelemről, és más közügyekről...

Friss topikok

Linkblog

Jövőre még jobban járhatnak a haveri cégek

2016.11.14. 13:22 bozotharcos

"Lopástechnikai törvény"- fogalmazott Hadházy Ákos (társelnök, LMP),  "barátokra szabva" írta közleményében Szelényi Zsuzsa (parlamenti képviselő, Együtt) a  közbeszerzési törvény tervezett módosítása kapcsán. A 2017-es költségvetési törvényt megváltoztató módosítások értelmében közel duplájára nőhetnek a közbeszerzések alsó értékhatárai, vagyis kétszer akkora összegű megbízásokat lehet versenyeztetés nélkül haveri cégeknek adni.

Az eddigi 8 millió forint helyett 15 millió forintig lehet majd közbeszerzés kiírása nélkül árut és szolgáltatást vásárolni, míg építési beruházás esetén a jelenlegi 15 millió forintos értékhatár 25 millió forintra emelkedne. Ezenkívül a kormány 100 millió forintról 300 millió forintra növelné azt az értékhatárt, ameddig nyílt verseny nélkül lehet közpénzből építési beruházásokat rendelni.

A jelenleg érvényben lévő szabályozás szerint azok a cégek, amelyek legalább 25 millió forint összegű európai uniós, vagy magyar állami támogatásban részesülnek, kötelesek közbeszerzést kiírni. A tervezett módosítás ezt az értékhatárt felemeli 40 millió forintra, továbbá felhatalmazza a kormányt arra, hogy kérelemre, egyedi esetekben felmentést adjon e kötelesség alól. Ráadásul a „versenyélénkítésre" hivatkozva a kormány 100 millió forintról 300 millió forintra emelné azt az értékhatárt, amely összegig hirdetmény, azaz nyílt verseny nélkül lehet közpénzből építési beruházásokat rendelni. Szelényi Zsuzsa szerint a parlament előtt lévő törvényjavaslat "valójában semmi másról nem szól, mint az Orbán-közeli oligarchák helyzetbe hozásáról."

Ez nem közbeszerzési törvény, ez a lopás technikai törvény - jelentette ki Hadházy a parlementben, mert az szerinte "egészen új távlatokat nyit a lopások előtt". A képviselő 15 percben " lopástechnikai gyorstalpalót" tartott kezdő politikusok számára: összefoglalta és példákkal szemléltette, hogy hogyan lehet kijátszani a Közbeszerzési Törvényt (KBT). A képviselő a törvényjavaslatot a "cinizmus emlékművének" is nevezte. Még a nyílt közbeszerzések harmadánál is csak egyetlen ajánlat  érkezik be: márpedig Hadházy szerint az, aki egyetlen ajánlatból választ, az korrupt (és előre "lebeszélte" az adott  beszerzést) vagy hülye (nem véve tudomást arról a  közgazdasági alapvetésről, hogy több ajánlatból valószínűleg kedvezőbb szerződést köthet).

Megvannak a technikák arra, hogyan lehet biztosítani, hogy csak egyetlen jelenkező legyen egy nyílt pályázatra, mondta Hadházy: például a feltételek egy adott  pályázóra szabásával, vagy a többi jelentkező kizárásával, mondvacsinált okokra hivtakozva.

Az LMP társelnöke idéz egy szekszárdi esetet, ahol egy önkormányzati képviselő cége nyerhetett 5 milliós takarítási megbízást az önkormányzattól úgy, hogy a kedvezőbb ajánlatot tévő másik céget kizárták, arra hivatkozva hogy a cég pályázatában  elfelejtették külön jelezni, hogy a takarításra váró intézményben - sporttcenturmban - a férfi vécében is ki fogják cserélni a szappant.

Hadházy szerint sok meghívásos eljárás során ugyanazokat a haveri cégeket bízzák meg, mint például az általa az uniós pénzeket eltüntető "parlamenti Bermuda-háromszög"-ként  aposztrofált fideszes képviselők (Mengyi, Simonka, Varga) települései által megrendelt egészségügyi szűráseknél, ahol a feladatot a három, egymástól távol lévő településen ugyanazok a  fővárosi, egyáltalán nem egészségügyi profilú cégek kapták. A most már a NAV  nyomozói áltla vizsgált Öveges Program keretében pedig az LMP-s politikus szerint előfordult, hogy egynapos határidővel írtak ki ötmilliós pályázatot.

Márpedig a  közbeszerzéseken induláshoz szükséges leadandó dokumentációt sokszor hónapokig tart összeszednie egy cégnek, így hiába nyílt, s elvileg minden cég számára számára  elérhető egy kiírás, ha a megbízó valakit jóval korábban tájékoztat egy jövőbeli lehetőségről. Így a preferált cég korábban el tudja kezdeni az esetleg csak pár napos határidővel kiírt pályázat összeállítását.  Hadházy szerint ilyesmi történhetett a korábban a miniszterelnök vejének, Tiborcz Istvánnak az érdekeltégéhez tartozó cég által elnyert LED-es pályázat esetében is, amikor az érintett polgármester már a pályázat megvalósíthatósági tanulmányának kiírása eőtt tárgyalt a céggel. 

 

 

 

 

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bozotharc.blog.hu/api/trackback/id/tr1011959597

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2016.11.15. 11:04:43

A szekszárdi példából kiindulva: ott egy 5 milliós szerződés, ami gondolom már rendesen túl van árazva, de jelentsen csak mondjuk 1 millió forint tiszta hasznot. Ott a lehetőség, hogy ez az enyém lehet (mindenki értse ide magát). Kérdésem: hányan mondanának le erről az 1 millió forintról, ami azért nem kis pénz, egy állami tisztségviselő több havi bére, és törvényesen az enyém lehet? Minden álszentség nélkül...

Kérdés persze az, hogy ki az, aki a köz érdekét fontosabbnak tartja a magánérdeknél. Durván lefordítva a dolgot: ki az, aki otthagyná jól fizető állását, hogy elmenjen kórházba kacsát hordozni nettó kilencvenért? Előbbi a magánérdek, utóbbi a közérdek. Ugye, hogy nem is olyan egyszerű a dolog?

Tudom, nem lesz népszerű ez a hozzászólás, de arra szeretném felhívni a figyelmet, hogy az emberi gyarlóság pártfüggetlen; szerintem az emberek igen erős százalékban a magánérdeket választanák a közérdekkel szemben, pláne, ha törvényesen megtehetik. A megoldás persze a közbeszerzési törvény megváltoztatása lenne, hogy hogyan, nem tudom.

bozotharcos 2016.11.15. 11:08:31

@Droli: köszönöm a kommentet. Igen, tényeg, sokan nem mondanának egy ilyen plusz bevételről, és részben pártfüggetlen is a korrupció, de azért elgondolkodtató adatok vannak arról, hogy mennyit rosszabbodott a helyzet a Fidesz kormányzása alatt:

magyarnarancs.hu/belpol/az-egyik-legfontosabb-antikorrupcios-intezmeny-az-ugyeszeg-nem-vegzi-a-dolgat-101572

ProsTata 2016.11.15. 12:26:48

Szeretném a dolgot a másik oldaláról is megközelíteni. Előre szólok, hogy nem vagyok laikus, évente közel egy milliárd forint közpénz felett döntök. Mivel jól ismerem a körülményeket, részletesen leírom a tapasztalataimat és kérdésekre is szívesen válaszolok. Nem a mundér becsületét védem, tárgyilagos vagyok.
1. Kezdjük a korrupcióval.
Szerintetek "könnyebb lesz lopni" azzal, hogy pl. az árubeszerzés, szolgáltatás nettó 8 milló forintos közbeszerzési határát feljebb nyomják 15 millióra, vagy építési beruházás esetén... nem írom végig...
Elvben igaz. Gyakorlatban szerintem alig van jelentősége. Miért?
1/a. Azért, mert igazán nagyon lopni nem itt, ezen a szinten lehet. A törvényhozók nem ezen a pitiáner szinten érintettek! Becslésem szerint az összes ellopott közpénz 10%-át lopják el a közbeszerzések megkerülésével. 90%-át közbeszerzésen belül oldják meg állami nagyberuházások stb keretében. A mostani módosítás az alsó 10%-ot érinti, felül semmi nem változik.
1/b. Azért, mert a jelenleg érvényes közbeszerzési törvény is széles teret ad a csalásra, nagyon erőlködni és félni sem kell. Például most egy 4 ajánlattevős eljárással simán lehet nettó 18 milliós éves kerettel árut vagy szolgáltatást beszerezni, de akár építési beruházásokat 100 millió forintig elvégeztetni. A 4 ajánlattevőt az ajánlatkérő hívja meg. Magyarázzam, vagy lesett mindenkinek? Gyengébbek kedvéért, van egy csókos és az hoz magával még 3 embert (céget).
"Úgy tudom" ez a gyakorlatban széles körben alkalmazott megoldás, de az erős túlzás, hogy minden esetben a döntést hozó, vagy előkészítő anyagi érdekeit szolgálja. Sajnos a közbeszerzési tv, és a beszerzési eljárások körülményessége az intézmények működőképességének fenntartása elég gyakran rákényszeríti a "kreatív megoldásokra" a megrendelőt. Állítom, az intézmények számára (tudomásom szerint ebbe akár az Országházat is beleérthetjük) betarthatatlan a jelenleg hatályos közbeszerzési törvény, sokszor nem életszerű!

Miért örülök a közbeszerzési értékhatár most tervezett módosításának?
Nézzünk egy átlagnál nagyobb intézményt, mint amiben például én dolgozom.
Gyakorlatilag szinte nem tudok olyan árucsoportot, szolgáltatást felsorolni, amiben nem értük el a közbeszerzési értékhatárt! Iszonyú energiát emészt fel az eljárások lebonyolítása, vagy vállaljuk a kockázatát a trükközéseknek (jó néhány van a már leírtakon kívül). Szerintem egy átlagos intézmény esetében ez 50-50%. Mert egyszerűen lehetetlen másképpen megoldani egy milliárdos nagyságrendű gazdálkodó intézményben! Az értékhatár növelése mondjuk ebben az esetben a kényszerű trükközéseket jelentősen csökkentené, kifehéríti a rendszert, megkönnyíti a munkánkat is. Nem a lopást könnyíti meg, az eddig sem volt nehéz annak aki arra játszott. Vicces, de ahol ezzel megússzuk a közbeszerzést, ott még olcsóbb is lehet a beszerzés! Ráadásul több időt tudunk fordítani az érdemi munkára.

A központosított beszerzések területén kellene nagy rendet vágni, de ott sem a lopások jelentik a problémát, hanem az állam tehetetlensége és hozzá nem értése miatt van katasztrofális helyzet. Ilyen a számítástechnikai, bútor beszerzések ügye pl.

bozotharcos 2016.11.18. 14:02:15

Köszönöm az érdekes érveket!